اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

فارس من | فقط ۳ درصد از اعتبارات ترمیم جداره رودخانه‌ها و سیل‌بندهای خوزستان ابلاغ شد

مدیر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان گفت: برای ترمیم جداره رودخانه‌ها هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و برای نقاط بحرانی سیل‌بندها ۱۴۰ میلیارد تومان درخواست شد که جمعا حدود 3 درصد آنها ابلاغ شد.

فارس من | فقط ۳ درصد از اعتبارات ترمیم جداره رودخانه‌ها و سیل‌بندهای خوزستان ابلاغ شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سامانه «فارس من» با هدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راه اندازی شده است و در سریع‌ترین زمان به پیگیری موارد اعلامی می‌پردازد.

«مطالبه بودجه سیل‌بند» یکی از عناوینی بود که از طریق مخاطبان در سامانه فارس من به ثبت رسید که موضوع را پیگیری کردیم.

سید ابراهیم حسینی مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، در توضیح اعتبارات تخصیص داده شده به بحث سیل‌بندها و تثبیت سواحل رودخانه‌ها، اظهار کرد: مبلغ یک هزار و 600 میلیارد تومان برای تثبیت سواحل مورد نیاز بود؛ از این مبلغ  48 میلیارد تومان دریافت کردیم که اسناد خزانه بود و فقط از  25 میلیارد تومان آن توانستیم استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این اعتبارات آذرماه امسال ابلاغ شد، افزود: استانداری نیز جهت ترمیم نقاط بحرانی سیل‌بندها مبلغ 130 تا 140 میلیارد تومان درخواست کرده بود که از این مبلغ فقط 30 میلیارد تومان ابلاغ شد.

تثبیت سواحل رودخانه‌ها ربطی به سیلاب ندارد

مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق در رابطه با تثبیت سواحل رودخانه‌ها در بازه‌های فرسایشی و تاثیر آن‌ها در کنترل سیلاب، اظهار کرد: تثبیت سواحل رودخانه‌ها ربطی به سیلاب ندارد چرا که  فرسایش ساحل به معنی پخش سیلاب نیست و ممکن است گاهی سبب تخریب شود اما ربطی به مقوله سیل ندارد.

حسینی با طرح این سوال مبنی بر اینکه وقتی پخش سیلاب داریم تثبیت سواحل چه کمکی می تواند کند، گفت: ما فقط دیواره‌ سواحل را تثبیت می‌کنیم اما در صورت بالا رفتن دبی آب، دیواره سواحل رودخانه‌ها ممکن است تخریب شود.

وی با بیان اینکه هر رودخانه ظرفیت خاص خودش را دارد که اگر از آن ظرفیت بگذرد وضعیت خطرناک می‌شود، عنوان کرد: دبی آب از سد کرخه تا هور العظیم در نقاط مختلف ظرفیت‌های 2500 متر مکعب بر ثانیه،  2000 متر مکعب بر ثانیه و  گاهاً بیشتر از 450 متر مکعب بر ثانیه نیست.

حسینی افزود: معمولاً دبی رودخانه‌ها را با در نظر گرفتن یک دوره زمانی طرح می‌کنند، به عنوان مثال در مناطق کشاورزی روستایی بر اساس چشم انداز25 ساله باید طراحی شود و اگر دبی بیش از این اتفاق افتاد قطعاً پخش سیلاب و خسارت را خواهیم داشت، از نظر فنی نیز  طرح دبی بیش از چشم انداز 25 ساله توجیه اقتصادی دارد.

کاهش آبگذری رودخانه‌ها

وی با اشاره به مناطقی که سیل آن‌ها را تهدید می‌کند، بیان کرد: در حوضه دز  مناطق آهودشت، بامدژ و شهرستان باوی و در حوضه کرخه، در دشت‌آزادگان و هویزه ممکن است دچار مشکل شویم چرا که ظرفیت آبگذری آن‌ها کم است، در سال گذشته ظرفیت آبگذری در این حوضه‌ها  بیشتر بود اما امسال به دلیل تخریب‌های سیل، کمتر شده است.

حسینی گفت: در بررسی کلی که صورت گرفت، در مناطقی مانند شعیبیه در بحث سیل‌بندها خوب کار شده است اما در حوزه دز مانند بامدژ اهواز کار آن‌چنانی صورت نگرفته است.

حسینی با تاکید بر اینکه بالا رفتن دبی آب بین یک هزار یا یک هزار و 100 متر مکعب  بر ثانیه می‌تواند روستاهای بخش مرکزی را تهدید کند، عنوان کرد: اعتباراتی که به منظور ترمیم سیل‌بندها و تثبیت سواحل به استانداری و سازمان آب و برق داده شد حدود 2 تا 3 درصد اعتباراتی است که نیاز داریم و بیشتر مربوط به اسناد خزانه است.

کار ترمیم جداره‌ها طبق اولویت‌بندی انجام می‌شود

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان شهریور ماه سال ۹۸ گفته بود: آنچه در استان خوزستان یک دغدغه و خواست عمومی است، بالا بردن تاب مقاومت استان، شهرها، روستاها و مزارع، تاسیسات و زیرساخت‌ها برابر سیلاب‌های احتمالی آینده است‌.

عبیات با بیان اینکه کار ترمیم جداره رودخانه‌ها و سیل‌بندها باتوجه به شرایط طبق اولویت‌بندی انجام می‌شود، عنوان کرد: طبق مطالعه‌ای که انجام شده است، باید 600 کیلومتر سیل‌بند احداث شود که هزینه آن بالغ بر 300 میلیارد تومان است.

 210 کیلومتر بازه بحرانی در حال ترمیم و بازسازی

محمد حری مدیر کل دفتر فنی استانداری خوزستان نیز با اشاره به محدودیت منابع مالی و حجم بالای سیل‌بندها در خوزستان، اظهار کرد: در این مرحله 210 کیلومتر از بازه‌های بحرانی که امکان اقدام عملیاتی وجود داشت به عنوان اولویت اول مورد ترمیم و بازسازی قرار گرفتند.


سیل‌بند احداث شده در دغاغله

 

وی با تاکید بر ضرورت تامین و تخصیص اعتبار برای تکمیل و ادامه روند ترمیم و بازسازی سیل بندها، گفت:هم اکنون در 10  شهرستان خوزستان پیمانکاران مشغول فعالیت هستند.

مدیر کل دفتر فنی استانداری خوزستان اعتبار لازم برای دیواره و ساحل سازی را بسیار بالا عنوان کرد و افزود: با وجود محدودیت منابع مالی احداث دیواره و ساحل سازی در بازه‌های فرسایشی اجتناب ناپذیر است.

مدیریت علمی؛ نیاز امروز استان خوزستان

بنا بر این گزارش، استان خوزستان با داشتن رودخانه‌های پرآب، جهت پیشگیری از وقوع سیلاب احتمالی، به جای بازدیدهای نمایشی بی‌نتیجه و اظهارنظرهای آتشین، نیاز به مسوولیت‌پذیری و مدیریت علمی و کارشناسی منابع محدود مالی دارد.

با شرایط اقتصادی موجود، آنچه در این بین مهم است و می‌تواند خطر وقوع سیل را کاهش دهد، دست‌کم مدیریت صحیح مخازن سدها در طول سال آبی است تا خروجی سدها فراتر از میزان تاب‌آوری سیل‌بندها نباشد.

همچنین مسؤولان و نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی باید تمام ظرفیت خود را جهت تخصیص اعتبارات لازم به منظور لایروبی رسوبات، احداث کانال‌های سیلاب‌بر و ترمیم جداره رودخانه‌ها و سیل‌بندها به کار گیرند.

بر همین اساس، اکنون حجم خالی سدها نسبت به سال گذشته 2650 میلیون مترمکعب بیشتر شده و به گفته مسوولان سازمان آب و برق، شرایط مناسبی را در مقایسه با سال قبل ایجاد کرده است.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول